VOTE FOR THIS PROJECT!

A PROJEKT BEMUTATÁSA

A kedvezményezett neve: Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület
A projekt címe: Naszlady Attila Egészségfejlesztési Program – Beruházási Komponens
A szerződött támogatás összege: 8 318 611 814 Ft
A támogatás mértéke (%-ban): 100%
A projekt fizikai befejezésének tervezett dátuma: 2023.12.31.
A projekt azonosító száma: EFOP-2.2.24-22-2022-00002

PRESENTATION OF THE PROJECT 

Name of beneficiary: Hungarian Charity Service of the Order of Malta
Project title: Attila Naszlady Health Promotion Programme – Investment Component
Contracted funding: HUF 8,318,611,814
Rate of aid (%): 100%
The planned date of physical completion of the project: 31.12.2023
Project ID: EFOP-2.2.24-22-2022-00002

.

A célcsoport bemutatása

 
A 2019-ben elindított „Felzárkózó települések” hosszú távú programjának fő célkitűzése a KSH-val együttműködésben kiválasztott 300 leghátrányosabb helyzetű, javarészt az ország észak-keleti, dél-nyugati részein lévő település diagnózis alapú felzárkóztatása, az ott élők és a helyi közösségek életében pozitív, előremutató változások előidézése. A hosszútávú program első lépéseként 2019-ben 31 településen indult el nemzeti forrásból, és 2020-ban további 36 településen kezdődött el a felzárkózási intézkedéssorozat. A 1057/2021. (II. 19.) Korm. határozat alapján 2021-ben további 51 kistelepülésen folytatódott a program, valamint kijelölésre került a további 182 bevonandó kistelepülés is. A program folytatása fokozatos bevonással a teljes 300-as települési körre tervezett.
A 300 településen 312 ezer ember él, és csaknem 5000 gyerek születik évente, többségében roma családokba, kedvezőtlen jövedelmi viszonyok közé (a gyerekek több mint fele részesül rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben). Az infrastrukturális adottságok elmaradottak, a szakemberhiány jelentős, így a helyi lakosság (minőségi) közszolgáltatásokhoz való hozzáférése is akadályozott, pl. települések több mint egyharmadán található betöltetlen háziorvosi körzet. 
A településeken élők javarészt alacsony iskolai végzettségűek és szakképzetlenek. A 8 általános iskolát el nem végzettek aránya az országos átlag több mint háromszorosa (15,9%), az iskolai lemorzsolódás jelentős. Többnyire az egyetlen helyben található elhelyezkedési lehetőség a közfoglalkoztatás, valamint a fekete-, illetve idénymunkák. Ezen falvakból a járványt megelőző országos munkaerő hiányos időszakban is csak nagyon kevés ember tudott bekapcsolódni az elsődleges munkaerő piaci fellendülésbe képesítési, elérhetőségi és a tartós munkanélküliségi helyzetéből adódó munkaszocializációs hátrányai miatt. A falvakban jellemzőek a rendezetlen ingatlanviszonyok, a túlzsúfolt, komfort nélküli lakások, rossz higiénés viszonyok, a lakhatási körülményekből adódó fertőzések, egészségügyi problémák, közműtartozások. A komfort nélküli, szükséglakások aránya 23,7 %, ami az országos átlag közel ötszöröse.
Több elemzés rámutatott, hogy a koronavírus járvány hatásai a hátrányos helyzetű rétegeket nagyobb mértékben sújtották. EU-szerte három-hatszoros a legkiszolgáltatottabb társadalmi csoportok keresetcsökkenése a magasabb keresetűekhez képest 2019-2020 között (Eurostat). A munkaerő piacon sérülékenyebb helyzetben lévő, alacsonyabb képzettségű, városokba ingázó munkavállalók könnyebben veszítik el munkájukat. A távoktatásba való hatékony bekapcsolódás is korlátozott e csoportok számára, a leghátrányosabb helyzetű településeken sokszor hiányos az internetes infrastruktúra, a családoknak nem állnak rendelkezésére eszközök és az alacsonyan képzett szülők kevésbé tudják támogatni gyerekeiket a tanulásban. 
A járvány hatására sok hivatali ügyintézés vált nehezebbé, a kistelepülésen élő, online világban kevésbé járatos csoportok számára az ügyintézés vagy alapvető szolgáltatásokhoz való hozzáférés (pl. egészségügy ellátás) is nagyon nehéz lett. Jelen egészségügyi program szorosan illeszkedik a FETE települések általános kihívásához és céljához, hogy a leghátrányosabb helyzetű településeken élők egészségügyi kapacitások gyengeségeiből eredő nagyobb társadalmi és egészségügyi kitettség csökkentésre kerüljön, a marginalizálódott társadalmi rétegek rezilienciája növekedjen.

Description of the target group

 
Launched in 2019, the main objective of the long-term “Converging Settlements” programme is the diagnosis-based convergence of 300 settlements selected in cooperation with the Hungarian Central Statistical Office (KSH), mostly in the north-eastern and south-western parts of the country, and to bring about positive, forward-looking changes in the lives of the people and local communities there. As a first step of the long-term programme, the convergence actions were launched in 31 municipalities in 2019 with national funding, and then in another 36 municipalities in 2020. Pursuant to Government Resolution No. 1057/2021 (19 February), the programme extended to 51 additional small settlements in 2021 and 182 additional small settlements to be included were also designated. The programme will continue with a gradual roll-out to all the 300 settlements.
These 300 municipalities have 312,000 inhabitants and have nearly 5,000 births a year, mostly in Roma families with low incomes (more than half of the children receive regular child protection benefits). Their infrastructure is underdeveloped and there is a significant shortage of professionals, which hampers access to (quality) public services for the local population, e.g. more than one third of the municipalities do not have a general practitioner.
Most of the people living in the settlements have low levels of education and are unskilled. The percentage of those who do not finish 8 years of primary school is more than three times the national average (15.9%), and the drop-out rate is high. Public employment, moonlighting and seasonal work are often the only local job opportunities. Even during the nationwide labour shortage period preceding the pandemic, very few people from these villages were able to enter the primary labour market boom due to their lack of skills, availability and work socialisation disadvantages resulting from their long-term unemployment. Villages are characterised by unclear property structures, overcrowded housing without any comfort, poor sanitation and infections, health problems and unpaid utility bills due to living conditions. The percentage of emergency housing without comfort is 23.7%, almost five times the national average.

Several analyses have shown that the effects of the coronavirus pandemic have been more severe among the disadvantaged. Between 2019 and 2020, the most vulnerable groups suffered a three to six-fold drop in earnings compared to higher earners across the EU (Eurostat). Employees who are more vulnerable in the labour market, have low skills and commute to cities are more likely to lose their jobs. Effective access to distance learning is also limited for these groups, with the most disadvantaged communities often lacking internet infrastructure, families lacking the equipment and low-skilled parents less able to support their children in their learning.
The pandemic made access to many public services more difficult, and for groups living in small settlements and less familiar with the online world, it also became very difficult to access public administration or basic services (e.g. health care). This health care programme is closely aligned with the overall challenge and objective of Converging Settlements to reduce the higher social and health vulnerability resulting from the weaknesses in health care capacities of the most disadvantaged settlements and to increase the resilience of marginalised social groups.

A megvalósítás helyszíne

THE PLACE OF IMPLEMENTATION

A projekt során megvalósuló gyógyszerellátási rendszer központi helyszíne Bicskén található, a Csabdi úton, 0238/3 és 0238/4 helyrajzi számokon. Az ingatlan a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tulajdonában van, a rajta folyó fejlesztést Bicske Város Önkormányzat Képviselő testületének 46/2022 határozata kiemelt fejlesztési területté nyilvánította. A terület teljes mértékben közművesített, valamit könnyen megközelíthető, hiszen az 1-es főút mellett fekszik, illetve az M1 autópálya 39-es lehajtója 4 km-en belül van.

The central location of the project’s pharmaceutical supply system is located in Bicske, in Csabdi út, at lot numbers 0238/3 and 0238/4. The property is in the ownership of the Hungarian Charity Service of the Order of Malta, and the development project being carried out on it was declared a priority development area by Resolution No. 46/2022 of the Municipal Council of Bicske. The property is fully serviced and easily accessible, as it is located next to Highway 1 and within 4 km of exit No. 39 of Motorway M1.

A projekt keretében megvalósítandó tevékenységek

THE ACTIVITIES TO BE CARRIED OUT UNDER THE PROJECT

Eszközbeszerzés, eszközfejlesztés

 
Az eszközbeszerzési feladatok során a legfontosabb, szemészeti szűrővizsgálathoz, telemedicinához szükséges eszközök, valamint a fogyóeszközök beszerzése történik meg. Az eszközbeszerzés során meghatározásra kerültek a beszerzendő eszközök fajtái és minőségi követelményei. Az eljárás során az ajánlattevőnek lehetősége van helyettesítő termékek ajánlására, mely esetben ezek is megfelelnek a minőségi követelményeknek.
Az egyes eszközök listáját a konkrét ajánlatok tartalmazzák, melyek a pályázat mellékleteként benyújtásra kerülnek.
Összesen a Szakmai terv mellékletével összhangban 23 darab gépjármű kerül beszerzésre:
– 8 darab Mobil Egészségügyi Központ
– 4 darab olyan személygépjármű, melyek olyan településre tudják szállítani az szükséges humánerőforrást és orvostechnikai eszközöket, ahol üres rendelő rendelkezésre áll
– 5 darab személygépjármű a Máltai EgészségPontokhoz rendleve
– 2 darab személygépjármű a bliszterközpont szolgáltatásaihoz
– 4 darab személygépjármű a laboratórium mintaszállításaihoz
Az eszközparkot működtető humánerőforrás kialakítása az EFOP-1.8.24-22 pályázat keretein belül történik meg.

Equipment procurement and development

 
Equipment procurement includes the purchase of the most important equipment for eye screening and telemedicine, as well as consumables. The equipment procurement process defined the types and quality requirements of the equipment to be purchased. During the procedure, tenderers may propose substitute products, in which case they must also meet the quality requirements.
The list of specific equipment is to be included in the proposals and will be annexed to the application.
A total of 23 vehicles will be purchased in accordance with the Annex to the Technical Plan:
– 8 mobile health centres
– 4 cars capable of transporting the necessary human resources and medical equipment to a municipality where an empty doctor’s office is available
– 5 cars assigned to the HealthPoints of the Hungarian Charity Service of the Order of Malta
– 2 cars for the pharmaceutical dispensing centre
– 4 cars for transporting laboratory samples
The human resources to operate the fleet will be set up in the context of Call for Applications No. EFOP-1.8.24-22

Gyógyszerelési optimalizáció kialakítása

 
A gyógyszerelési optimalizáció egy több elemből álló folyamat kialakítását foglalja magába. Az optimalizáció legfontosabb eleme a bliszterközpont kialakítása. Az épület funkciói közé tartozik a mintaelemző központ, illetve a telemedicina központ. A gyógyszerelési optimalizációs központ helyigénye 4-600 m2 technológiai tér, amely kb. 50%-ban intenzív légcserével kezelt, nagy tisztaságú technológiai térből és egy hasonló méretű komissiózó és raktár területből áll. Az épület, illetve a kialakítandó optimalizációs tér részleteit a konkrét ajánlatok tartalmazzák, melyek a pályázat mellékleteként benyújtásra kerülnek. Az ellátás helyén az orvosok hatóanyag alapon kell elrendeljék a terápiát, a gyógyszertári bliszter központba érkező megrendeléseket (vagyis online e-recepteket) pedig az aktuális készlet alapján szolgálják ki. A receptek alapján összeállított terápiákat gyógyszerész vizsgálja át, hagyja jóvá, esetleg az orvossal konzultálva módosít a beteg és gyógyszerbiztonság elérése céljából. A betegszintű gyógyszerelést a szigorú GMP és GAMP gyógyszeripari minőségbiztosítási irányelveknek megfelelő gyógyszertár/bliszter központ végzi, garantálva a 100%-os biztonságot. A készítmények napszaknak megfelelően, gyógyszerész- és orvosszakmai szempontból ellenőrzött módon automatizáltan tasakokba kerülnek, melyek optikai ellenőrzést követően kerülnek kiszállításra az adott intézményekbe, vagy közvetlenül betegekhez. A folyamat minden egyes lépése minőségbiztosított és visszakereshető.

Jelen fejlesztés célja, hogy a Máltai Szeretetszolgálat napi 6000 beteg/8 óra kiszolgálására képes kapacitással rendelkezzen. A bliszterközpont szolgáltatásaihoz 2 személygépjármű kerül beszerzésre.

A betegekhez kerülő gyógyszeradagokat minden esetben névre szólóan, a beszedés napját, idejét, a készítmény kereskedelmi nevét, hatóanyagát, a jóváhagyott dózist, morfológiáját (tabletta szín, alak) és további megjegyzésekkel látják el, követve az OGYI-P-69-2008/2012 módszertani levél iránymutatásait.

A gyógyszerfelhasználás gazdaságos és áttekinthető, minden készítmény névre szólóan kerül ki, a beteg és a biztosító is csak a ténylegesen szükséges mennyiséget fizeti ki. Ez közvetetten környezetkímélő, hiszen nem kerül ki a gyógyszertárból felesleges készítmény, amely nincs beteghez és terápiához kötve.

A gyógyszeroptimalizációs folyamatot irányító szakmai humánerőforrás kialakítása az EFOP-1.8.24-22 pályázat keretein belül történik meg.

Developing medication optimisation

 
 

Medication optimisation involves the development of a multi-element process. The most important element of optimisation is the design of the dispensing centre. The functions of the building include a sample analysis centre and a telemedicine centre. The space requirements for the medication optimisation centre are 4–600 m2 of process space, consisting of approximately 50% of high-purity process space with intensive air exchange and a picking and storage area of similar size. The details of the building and the optimisation space to be created will be set out in the specific proposals, which will be submitted as annexes to the application. At the point of care, doctors will be required to prescribe therapy on an active substance basis, and orders to the pharmacy dispensing centre (i.e. online e-prescriptions) will be fulfilled from current stock. Prescription-based therapies are reviewed and approved by a pharmacist, who may modify them in consultation with the doctor to achieve patient and medicines safety. The patient-level medication is administered by a pharmacy/dispensing centre that complies with strict GMP and GAMP pharmaceutical quality assurance guidelines, guaranteeing 100% safety. The preparations are automatically packed in bags according to the time of day, in a pharmaceutically and medically controlled way, and are delivered to the institutions or directly to patients after visual inspection. Every step of the process is quality assured and traceable.
The aim of the present development is to provide the Hungarian Charity Service of the Order of Malta with a capacity to serve 6,000 patients in 8 hours per day. 2 passenger cars will be purchased for the services of the dispensing centre.

The doses of medication given to patients are always labelled with the name, date and time of administration, the trade name of the product, the active ingredient, the approved dose, the morphology (tablet colour, shape) and additional comments, following the guidelines of Methodological Letter No. OGYI-P-69-2008/2012.

The use of medicines is economical and transparent, all medicines are dispensed by name, and both the patient and the insurer only pay for the amount actually needed. This is indirectly environmentally friendly, as no unnecessary products are taken out of the pharmacy that are not linked to a patient or therapy.

The professional human resources to manage the medication optimisation process will be developed in the context of Call for Applications No. EFOP-1.8.24-22.

Szűrő gépjármű beszerzése, kialakítása

A gyermekszemészeti alapjármű egy egyedi építésű, 2018-ban gyártott, alacsony futásteljesítményű Modulo M108M szűrőbusz, ami eredendően mammográfiás szűrésekre volt tervezve. A pályázat benyújtásakor a jármű a Nemzeti Népegészségügyi Központ használatában van, melyet a megvalósítás során ad át a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak, hogy a Felhívásban foglaltaknak eleget téve gyermekszemészeti szűrőbuszként üzemeljen a projekt időtartama és az 5 éves fenntartási időszak alatt. A gyerekszemészeti szűrésekhez szükséges elvégzendő átalakítások listáját a konkrét ajánlatok tartalmazzák, melyek a pályázat mellékleteként benyújtásra kerülnek.

A szűrő gépjárművet működtető humánerőforrás kialakítása az EFOP-1.8.24-22 pályázat keretein belül történik meg.

További 8 Mozgó Egészségügyi Központ (MEK) létrehozásával és működtetésével célozzuk a FETE településeken élő emberek egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférését javítani. 8 darab furgon beszerzését követően ezek átalakításra kerülnek a 60/2003. (X. 20.) ESzCsM rendeletben megfogalmazott vonatkozó minimumkövetelményeknek megfelelően háziorvosi rendelőnek alkalmas eszközökké. A MEK-eket ezt követően felszereljük azokkal az orvostechnikai eszközökkel, melyekkel alkalmassá válnak orvosi rendelési, szűrési, oltási tevékenységekhez. A szűrő gépjárművet működtető humánerőforrás kialakítása az EFOP-1.8.24-22 pályázat keretein belül történik meg. Beszerzésre kerül további 4 olyan személygépjármű, melyek olyan településre tudják szállítani a szükséges humánerőforrást és orvostechnikai eszközöket, melyeken üres rendelő rendelkezésre áll.

 

Laboratórium létrehozása és kialakítása

A laboratórium a bicskei gyógyszeroptimalizációs központtal egy épületben kap helyet. A cél, hogy a program keretében egy olyan vizsgálati környezet valósuljon meg, amely hozzájárul a megbízható vizsgálati tevékenységek végzéséhez. A laboratóriumba napi szinten szervezett logisztikával érkeznek a FETE településekről a minták. A laborban vérkép, klinikai kémiai, vírusszerológiai, mikrobiológiai és molekuláris biológiai vizsgálatok elvégzésére van lehetőség.

Várható mintaszámok összesen 8 hónapos időtartam alatt:

o nagyrutinvizsgálat (VC,CN,kreat,Na,K,Cl,Ca,Mg,TBi,DBi,GGT,AP,GPT,GOT, Koleszterin, Triglicerid, Vérkép, TSH, vizelet) § 45.000 vizsgálat

o egyéb klinikai, kémiai, immunológiai, endokrinológiaivizsgálat § 130.000 vizsgálat
o szerológia
§ 6.500 vizsgálat
o mikrobiológia
§ 6.500 vizsgálat
o molekulárisbiológia
§ 6.500 vizsgálat

A laboratóriumi minták szállításához 4 személygépjármű kerül beszerzésre.

Purchase and construction of a screening vehicle

The vehicle for paediatric screening is a custom-built, low-mileage Modulo M108M screening bus, manufactured in 2018, which was originally designed for mammography screening. At the time of submission of the application, the vehicle is in the use of the Hungarian National Public Health Centre and will be handed over to the Hungarian Charity Service of the Order of Malta during the implementation of the project, in order to operate as a bus for paediatric eye screening during the project and the 5-year maintenance period, as stipulated in the Call for Applications. The list of modifications required for paediatric eye screening is set out in the specific proposals, which will be annexed to the applications.

The human resources to operate the screening vehicle will be set up in the context of Call for Applications No. EFOP-1.8.24-22.

We aim to improve access to health services for people living in Converging Settlements by establishing and operating 8 additional Mobile Health Centres (MHCs). Once purchased, these 8 vans will be converted to be suitable for use as a general practitioner’s office in accordance with the relevant minimum requirements of Decree No. 60/2003 (20 October) of the Minister of Health, Social and Family Affairs. The MHCs are then equipped with the medical equipment required for medical examination, screening and vaccination. The human resources to operate the screening vehicle will be set up in the context of Call for Applications No. EFOP-1.8.24-22. An additional 4 cars will be purchased to transport the necessary human resources and medical equipment to the municipalities with available doctor’s offices.

 

Establishment and development of a laboratory

The laboratory will be housed in the same building as the medication optimisation centre in Bicske. The aim of the programme is to provide an examination environment for reliable examinations. The laboratory receives samples in organised logistics processes from the Converging Settlements on a daily basis. The laboratory is equipped for blood work, clinical chemistry, viral serology, microbiology and molecular biology tests.
Expected sample numbers over a total period of 8 months:
o complete blood count (blood sugar, CN, creat, Na, K, Cl, Ca, Mg, TBi, DBi, GGT, AP, GPT, GOT, cholesterol, triglycerides, blood work, TSH, Urine) § 45,000 tests
o other clinical, chemical, immunological, endocrinological tests § 130,000 tests
o serology
§ 6,500 tests
o microbiology
§ 6,500 tests
o molecular biology
§ 6,500 tests
4 cars will be purchased to transport the laboratory samples.